Geplaatst in Zonder categorie

Leve de vluchtelingen

Toen we zes jaar geleden verhuisden naar onze huidige woning zochten we een klusjesman om laminaat te leggen, want deze blogger heeft twee linkerhanden en besteed zoiets daarom liever uit…

We vonden via Werkspot een kandidaat voor de klus en maakten een afspraak. De man kwam, zag en overwon; hij werkte hard en netjes, pauzeerde alleen even voor een kop koffie en een sigaret en buffelde daarna weer door. Het hele huis inclusief drie slaapkamers was binnen een dag klaar voor een billijke prijs.

De klusjesman was een Syriër uit Idlib in het noorden van dat land. Op de vlucht voor het barbaarse regime van Assad en zijn kliek.

Afgelopen week moest er een nieuwe schutting komen in onze tuin en ja, het werd opnieuw een klusjesman. Via de app Zoofy kregen we een man toegewezen, die bij aankomst zichzelf in tweeën bleek te hebben gedeeld 🙂 Maar dat kon ons niet zoveel schelen, want beide mannen werkten keihard en plaatsten de schutting helemaal naar onze wens. We kijken nu weer tegen een mooie afscheiding aan…..

Toen ze klaar waren met hun werk vroeg ik de klussers naar hun afkomst. Ze kwamen uit Syrië, vertelden ze, uit de grote stad Aleppo. U raad het al: vluchtelingen. Opnieuw.

Kijk en daar hoor je Geert Wilders nou nooit over! Dat sommige vluchtelingen perfect integreren en op een eerlijke manier hun brood verdienen in branches waarin de gemiddelde Nederlander ondervertegenwoordigd is.

Daarom: leve de vluchtelingen! Dat hun werk meer gewaardeerd moge worden door ons autochtone Hollanders. Want ze verdienen dit misschien niet allemaal,  maar velen van hen in ieder geval wel.

7 gedachten over “Leve de vluchtelingen

  1. Maar laten we wel altijd de scheiding blijven maken tussen echte vluchtelingen (men vluchtte ook voor islamitisch geweld van IS, Hamas, Hezbollah en dergelijke..) en gelukszoekers. Ik heb in buurten gewoond en gewerkt waar die laatsten domineerden, dan vlucht je vanzelf. Ik heb gezien hoe die laatsten juist niet komen voor werk maar wel voor inkomen, liefst via zelf gegenereerde bronnen of uitkeringen. De boventallige aantallen in de criminaliteitsstatistieken zijn wellicht niet fijn om tot je te nemen maar zeggen veel. Overigens heb ik jaren geleden een Marokkaanse schilder gehad hier die zijn werk verstond en voor kleine klusjes allerlei collega’s wist te vinden die dat prima deden en met wie het goed toeven was. Idealiseren doe ik niet, realistisch kijken naar de aantallen en de behoefte van al die binnenkomers wel. En ja, als je moet vluchten voor de criminaliteit, zoals ik moest, kijk je anders naar het fenomeen…

    Like

    1. Ik begrijp het. Ik heb zelf vroeger Marokkaanse collega’s gehad en dat was ook niet alles. Ze integreren nauwelijks en missen soms een stuk arbeidsethos. Al valt het niet altijd mee natuurlijk om de hele dag in zo’n hete kas te moeten werken voor een schamel loon… 😦

      Like

  2. Ik woon in een barmhartige stad. Er zijn dan ook diverse opvangcentra in mijn stad. Vreemd genoeg zijn xenofobe en islamofobe mensen vaak niet eens op de hoogte van deze opvangcentra in hun straat of wijk.

    Jij geeft een mooi voorbeeld!

    Ik hoop dat de Nederlandse gemeentes de spreidingswet van de menslievende Amsterdamse Eric van de Burg blijven hanteren.

    Ik wens eenieder een menswaardig bestaan in vrede!

    Menslievende groet,

    Geliked door 1 persoon

      1. De spreidingswet is dwangwetgeving om op te lossen wat aan het begin verkeerd gaat. Men lapt allerlei Europese regels aan de laars, reist onder begeleiding van vooral linksige types dwars door diverse veilige landen heen naar Nederland. Want hier krijgt 85% asiel, subsidie, huisvesting en desnoods werk. Maar dit is een onhoudbare situatie. Zelfs onder de Oekrainse vluchtelingen (met recht..) zat weer een procent of 25 die vanuit Afrikaanse landen meereisde naar ons land en hier niets te zoeken hebben maar wel blijven. Realisme is dat we echt de scheiding maken tussen de bekende groep lieden die hier alleen maar komt om de handjes op te houden, en zij die werkelijk vluchten voor met name ideologisch geweld. En dat komt vrijwel altijd van mensen die crimineel, antisemitisch, anti-homo, of anti- westerse waarden zijn. Eenmaal hier blijkt een deel van die immigranten juist die kanten te vertonen. Dabnn ben je veilig en maak je het andere mensen moeilijk. Ik snap de linkse reflex nooit die die allemaal goed praat. Maar ja, ik ben de echte discussies maar gestopt. Realisme en communisme vinden elkaar zelden…

        Like

Plaats een reactie