Geplaatst in Zonder categorie

Welkom terug

De gierzwaluwen zijn terug! Ik hoorde ze vanochtend ‘gieren’ boven mijn hoofd toen ik buiten aan het werk was. Dat schelle geluid is onmiskenbaar,  voor mij is het voorjaar dan echt begonnen.

Gierzwaluwen zijn maar even in deze contreien, want medio juli/augustus vertrekken ze alweer naar hun winterverblijf in het zuiden, vergezeld door het nageslacht dat ze hier hebben uitgebroed. 

Ik zou best zo’n vogel willen zijn eigenlijk: bij het naken van de herfst verkassen naar het warme zuiden. Die Hollandse winter achter me laten, de donkerte, de regenbuien, die koude wind hier aan de kust. Maar ja….

Hieronder een mooi filmpje over het wel en wee van gierzwaluwen in Nederland.

6 gedachten over “Welkom terug

  1. Even heb ik gespeeld met een migratie naar Thailand. Daarna heb ik andere warme landen onderzocht.

    Voorlopig ben ik blij met warmer en zonniger weer! De langdradige en voortdurende natte Herfst is niets voor mij.

    Feitelijk mis ik een echte koude Hollandse Winter!

    Mooi blog!

    Zonnige groet,

    Geliked door 1 persoon

  2. Die diertjes zie ik hier ook. Altijd lawaai makend en relatief hoog vliegend. Druk, en je weet dat als zij weer vertrekken de zomer op zijn hoogtepunt is en alleen maar minder zomers zal worden. Blijft toch prachtig dat die natuur zo is ingericht dat alles wat groeit en bloeit er een plek in de tijd verdient of claimt. Wat zijn wij mensen dan lomp in onze omgang met de natuur die nog rest voordat we alles hebben versteent of alle bomen gekapt voor biomassaverbranding…

    Like

      1. Pas op dat je niet vervalt in al te linkse retoriek. Wie de luchtvaart om zeep helpt doet dat ook met de moderne tijden. Die staat open voor de barbarij. Laat dat over aan de domoren die achter de rode vlaggen of die van Hamas aan hobbelen s.v.p.

        Like

Plaats een reactie