Geplaatst in Zonder categorie

Naar ‘de Hoek’ met Pasen

Iedereen gaat naar de Hoek op eerste paasdag in de middag, zo lijkt het. ‘De Hoek’ is de plaatselijke uitdrukking voor Hoek van Holland en dan met name de pier langs de Nieuwe Waterweg waar alle schepen voorbijkomen richting de haven van Rotterdam en vice-versa.

Maar ja, het is ook perfect weer voor zo’n wandeluitje: zon en wind met vrij uitzicht alle kanten op. En het is gratis, niet onbelangrijk voor een Hollander….

De donkerheid en doodsheid waaien voor even uit mijn hoofd op zo’n plek. ’s Ochtends in de kerk ging het over nieuw leven, opstanding uit de dood, blijdschap en meer van dat. Ik kon er eigenlijk niks mee, was blij toen de dienst afgelopen was.

Aan het eind van de pier krijg ik vrouwlief zowaar zover dat we even gaan zitten op de stenen rand. Meestal wil ze gelijk terug – is ze bang dat haar kleren vies worden of haar spieren stijf van het zitten. Ze heeft al wel een blaar op haar ene voet opgelopen, het resultaat van een verkeerde schoenkeuze. Haar wandelschoenen pasten niet bij haar kleding, vond ze….oh die vrouwen!

Thuis bloeit de perenboom en de kers komt ook al, zag ik. Dat geeft een klein beetje troost. Het evangelie van de seizoenen, van de natuur – dat is ook leven uit de dood eigenlijk, als in de lente de natuur ontwaakt.

7 gedachten over “Naar ‘de Hoek’ met Pasen

  1. Ik was daar afgelopen winter of was het najaar.

    Ik nodigde iemand uit om vis te eten.

    Het aanbod viel mij tegen.

    Al was de korte regenachtige strandwandeling wel fijn.

    Maar dat kwam vooral door het gezelschap.

    Vriendelijke groet,

    Geliked door 1 persoon

  2. Hoek van Holland is niet onze primaire strand/zee-bestemming. Dan komt IJmuiden eerder, of Bloemendaal. Meestal in voor/najaar, in de zomer vind ik er niks van de gading. Een wandeling langs het strand vind ik vaak wel aardig. Laatste keer deden we dat overigens bij Katwijk….niet zo ver van Hoek…

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie