Geplaatst in Nederland, toerisme, Liefhebberijen, Hobby's

De Hortus in Leiden

Op woensdagmiddag bezochten we de kassen in de Hortus botanicus in Leiden. Heel veel tropische planten en het daarbij behorende tropische binnenklimaat, met name in de Hoge Kas. Als je je op de loopbrug bovenin die kas bevindt, voelt het aan als 40 graden!

In de andere kassen verderop was het gelukkig koeler. Voor de liefhebber is er genoeg moois te zien. Op de foto hierboven met de klok mee:

  1. Een vleesetende Nepenthes (‘Beker der Vergetelheid’). In de trechtervormige beker worden insecten gevangen en verteerd.
    2. De langwerpige bloem van een Musa, een bananenboom.
    3.Een orchidee.
    4. De gele vrucht van een cacaoboom. De pitten binnenin de vrucht zijn de bonen waar de chocolade van gemaakt wordt.
    5. Een bamboeachtig gewas, de naam is me ontschoten.
    6. een doorkijk in de Hoge Kas.

Van de beroemde Reuzenwaterlelie in de Victoria-kas was nog niets te zien, dus we moeten eigenlijk van de zomer nog een keer terug 🙂 , Kunnen we gelijk de buitentuin bewonderen, want ook daar was het nog te vroeg voor.

Naschrift: op weg naar de uitgang passeerden we opnieuw de kassa’s en daar stonden vleesetende plantjes te koop, van het soort dat we eerder in de kassen hadden gezien.

Ik heb er een Venusvliegenval gekocht voor thuis in de vensterbank.  Als je voorzichtig zo’n getande val aanraakt, sluit hij zich keurig netjes….laat die vliegen en muggen van de zomer maar komen!

8 gedachten over “De Hortus in Leiden

  1. daar kom ik een paar x per jaar. is er buiten al wat te beleven? kan met de museumkaart trouwens. Ken je de BTU? Botanische tuinen van Utrecht? erg groot erg mooi maar later in het seizoen de vlinderkas.

    Geliked door 1 persoon

      1. Westland? Daar heb ik 6 jaar gewoond. Madestein ken je dat? Tussen Monster Loosduinen en Poeldijk in. Ik ga hopelijk vrijdag naar Kijkduin…..nostalgie voor me. Klopt museumkaart is daar geldig ik heb nog nooit betaald.

        Like

  2. Paar jaar terug ook geweest. Vond het een leuke bestemming. Maar dat heb ik wel meer met deze tropische tuinen. Ook die in Amsterdam en Edinburgh bezocht ik. Altijd verbazingwekkend hoe sommige planten er uit zien of hoe ze zelfs bepaalde geuren afgeven. In Leiden vlogen er ook vogeltjes rond in die kassen, leuk!

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie