Geplaatst in boeken, Fauna, Liefhebberijen, Maatschappij, politiek, allerlei, natuur

Een fijn boek

Mijn leven in een verdwijnend landschap van de Brit Patrick Laurie gaat over een amateurbioloog die een oude boerderij koopt in Galloway in Zuid-West Schotland en, met vallen en opstaan, probeert op de oude, traditionele manier te boeren. In de hoop dat de wulpen, die vroeger algemeen waren in dit gebied, terug zullen komen.

Maar de kuikens die het ene broedpaar wulpen dat uiteindelijk terugkomt produceert, worden opgevreten door een vos. En de praktijk is ook in andere opzichten weerbarstiger dan gedroomd. Het boek beschrijft de strijd, het zweet, de bloedblaren, het gepruts aan kapotte machines, de kou, de regen en de donkerte in herfst en winter. En het onbegrip van collega-boeren voor wie alles groter, sneller en meer moet zijn.

Aan de andere kant is er ook de euforie als in de zomer met man en macht het hooi binnengehaald wordt. En de schoonheid van de natuur op en rond de boerderij. De jonge boerenzwaluwen die uitvliegen, de vleermuizen die verschijnen bij het vallen van de nacht. De voldoening als de haver op het land staat te rijpen, de kneutjes en andere vogeltjes die beschutting vinden in een haverveld.

De taal die de auteur gebruikt om dingen te duiden, is niet altijd even begrijpelijk voor mij. Dit gezegd zijnde, is Mijn leven in een verdwijnend landschap verder een heel fijn boek. Over wat we kwijtgeraakt zijn in de moderne tijd. Het prijskaartje dat aan onze verkregen welvaart hangt.

En hoe mooi het zou kunnen zijn om het stedelijk gebied achter ons te laten en naar het platteland te verhuizen. Voor zover er ergens in Nederland nog de rust van het platteland te vinden is, natuurlijk. Want wat voor Galloway geldt, is op dit kleine drukke landje nog veel meer van toepassing – de oude cultuurlandschappen verdwijnen, Nederland wordt uiteindelijk 1 groot stedelijk gebied.

5 gedachten over “Een fijn boek

  1. Ik kom soms in gebieden waarvan je niet verwacht dat ze in NL gelegen zijn. Waar de ruimte Canadees aanvoelt, de stilte tastbaar is en de natuur naast het agrarisch karakter bewaard is gebleven Vaak in de polders, soms in provincies waar weinig mensen wonen. Maar we kennen hier ook regelgeving tot in het absurde. Dus een boerenbedrijf runnen op een alternatieve wijze mag veelal niet. Daarbij moet je ook ergens van leven en een keuterbedrijf biedt dat veelal niet. Ver af van de benodigde voorzieningen (al was het maar een vee/dierenarts of huisarts/tandarts) is velen een gruwel. Zelf ben ik een stadsmens. Een boerderij zou ik zeker leuk vinden maar weet ook dat ik al snel zou snakken naar cultuur i p v natuur…..Of naar een goede en naaste buur…

    Geliked door 1 persoon

  2. Je schrijft prettig, Jacobus. De hunkering naar oude/vroeger tijden oproepend. Ik weet dat de huidige mens tegen dit geromantiseerde en harde leven van toen niet opgewassen is. Wij zijn, in vergelijking met toen, veel verleerd en moeten ons best doen om deze slechts nog latent aanwezige ‘vaardigheden’ in praktijk te brengen. Ik ga het boek niet lezen, maar weet bijna zeker dat ik het aangenaam zou vinden om zo’n boek te verschalken. Toch onthou ik me hiervan.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie